‘- Blå Kors har et stort potensial

‘- Jeg blir bare mer og mer imponert over omfanget av arbeidet som drives av Blå Kors. Jo flere som vet om arbeidet og jo flere som bidrar, dess flere kan Blå Kors hjelpe. I så måte har Blå Kors Kristiansand et enormt potensial.

Av Ivar Eidsaa

- Det fine med Blå Kors er at de som er med møter mennesker uten å stille krav om at man må passe inn på den ene eller andre måten, sier Henning Reme.
– Det fine med Blå Kors er at de som er med møter mennesker uten å stille krav om at man må passe inn på den ene eller andre måten, sier Henning Reme.

Fra og med i dag, mandag 3. november, tiltrer Henning Reme som prosjektleder i Blå Kors Kristiansand. Bakgrunnen er den kraftige veksten i arbeidet som har funnet sted de siste årene. Ettersom omfanget har vokst, øker også arbeidsoppgavene. Reme vil i praksis fungere som en høyre hånd for daglig leder Arvid Solheim.

– Jeg gleder meg til å ta til, sier Reme.

Han sier han selv er et godt eksempel på den oppfatningen mange har av Blå Kors. Før prosessen som ledet til at han nå tiltrer, visste han at Blå Kors Kristiansand drev et tilbud innen rusomsorg rettet mot både barn og voksne.

– Jeg hadde hørt om «Halveishuset» og trodde arbeidet som ble drevet primært var rettet mot de mest slitne rusmisbrukerne, for de som hadde et langt liv i rus og som møtte et sted med omsorg, hvor man kunne komme som man var. Men ikke at arbeidet var så omfattende og variert, sier Reme.

Nettlappen

– Arbeidet er stort og svært mange er engasjert. Dette må vi få formidlet ut til publikum, sier Reme.

Reme kom fra stillingen som daglig leder i Nettlappen, et tilbud han sammen med andre etablerte for syv år siden.

– Konseptutvikling er en av mine styrker og lidenskaper. Med Nettlappen startet vi noe helt fra scratch og er nå gått over fra utviklingsfase til driftsfase. Jeg har derfor vært litt på utkikk etter noen annet, forteller han.

Arvid Solheim kjenner han fra mange år tilbake. Gjennom samtalene de to har hatt, vokste inntrykket av at Reme kunne bidra med sin erfaring og kompetanse inn i Blå Kors. Plutselig ble timingen riktig, både for Blå Kors og Reme. Han sa opp sin nåværende stilling i sommer, har gått oppsigelsestiden og tiltrer altså i dag.

Blå Kors har stor tillit

– Det skal bli fint å bli del av et miljø, få kolleger og ha noen å diskutere med. Det sosiale er også en del av dagliglivet i Blå Kors. I tillegg har jeg svært stor sans for arbeidet som Blå Kors driver. Blå Kors har en stor tillit hos publikum, selv om ikke alle kjenner hva Blå Kors står og arbeider med fullt ut. Troverdigheten som Blå Kors har, synes å være svært sterk. Det å være med å kommunisere dette ut til byens befolkning, ser jeg virkelig frem til, og gjerne utover byens grenser også, sier Reme.

Han har ellers sin bakgrunn fra medier og kommunikasjon.

– Mye av kommunikasjonen skjer på digitale plattformer. Disse er det viktig å bruke riktig for å nå en ny generasjon, som kanskje benytter andre plattformer enn det som preger organisasjonen fra før.

– Mange er berørt av rusproblematikken på en eller annen måte, sier Reme.

Han har selv opplevd dette på nært hold.

– Når jeg har sagt jeg skal begynne i Blå Kors, er det mange som har åpnet seg og fortalt at også de har erfart rusproblematikken i sine familier eller omgangskrets. Det viser at dette er et så stort problem, mye større enn vi tror og ofte snakker om, sier Reme.

Å nå nye

Blå Kors - Henning Reme 1014 (27)
– Vi må jobbe for at flere ser at Blå Kors er en organisasjon som er tidsaktuell, ikke at vi skal fornye uttrykk og form, men å være til stede der unge er, på sosiale medier, på nett, gjennom tilbud som Blå Torsdag og Blå Gospel som gjør at man trekker til seg nye grupper utover de som tidligere har vært med, sier Henning Reme.

Han sier videre han selv er avholdsmann, er kristen og synes det er flott at Blå Kors har klart å beholde de kristne verdiene i det arbeidet som drives.

– Det fine med Blå Kors er at de som er med møter mennesker uten å stille krav om at man må passe inn på den ene eller andre måten. Med bakgrunn i en menighet vet en at en blir formet av miljøet. Da kan man bli litt blind på både tradisjoner, stiler, form og uttrykk. Blå Kors er et lavterskeltilbud, slik at alle kan kjenne seg velkommen og komfortabel.

– Det er viktig å være en tydelig aktør innen det som har med rusomsorg å gjøre. Som en organisasjon som har omsorg som sin fremste verdi, er det viktig å la yngre mennesker se at dette er et mulig sted å komme i en vanskelig situasjon. Mange kjenner ikke til at terskelen er så lav, og tror at det tilbudet som gis gjerne er til de godt eldre. Det stemmer ikke, slår Reme fast.

– Vi må jobbe for at flere ser at Blå Kors er en organisasjon som er tidsaktuell, ikke at vi skal fornye uttrykk og form, men å være til stede der unge er, på sosiale medier, på nett, gjennom tilbud som Blå Torsdag og Blå Gospel som gjør at man trekker til seg nye grupper utover de som tidligere har vært med, sier Henning Reme.

– Jeg tror det er viktig å bevare Blå Kors’ identitet, men kanskje finne nye uttrykksformer for gjøre Blå Kors kjent i en ny tid og overfor nye aldersgrupper.

 

 

Første dag i ny jobb, hvor staben ønsker Henning Reme velkommen. Fra venstre Anne Randi Hanssen fra Barnas Stasjon, Kirsten Rypestøl fra Snakk om Mobbing, daglig leder Arvid Solheim i Blå Kors Kristiansand, Marit Røstad fra Barnas Stasjon, Trond Gundersen fra Blå Kors Kristiansand, Henning Reme og Nina Moy fra Barnas Stasjon.
Første dag i ny jobb, hvor staben ønsker Henning Reme velkommen. Fra venstre Anne Randi Hanssen fra Barnas Stasjon, Kirsten Rypestøl fra Snakk om Mobbing, daglig leder Arvid Solheim i Blå Kors Kristiansand, Marit Røstad fra Barnas Stasjon, Trond Gundersen fra Blå Kors Kristiansand, Henning Reme og Nina Moy fra Barnas Stasjon.