‘- Blues er folkemusikk som puster

‘- Dette ser vi virkelig frem til. Det sier Ronnie Jacobsen om releasekonserten av den nye bluesplaten sammen med Richard Gjems, Øyvind Stølefjell og Robert Skoglund.

Av Ivar Eidsaa

– Dette blir musikk som fyller rommet, men som samtidig lar lufta klinge med, smiler Jacobsen

Firkløveret inviterer til en konsert hvor vi publikummere kan lytte til de klassiske innspillingene med Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Little Walter og Jimmy Rogers. Her blir det intrikat ensemblespill som veves rundt et vokalt midtpunkt som draperes i drømmende lydbilder av klang og ekko. Bølger som slås tilbake i små regnskurer av gjentagende lyd.

Høsten 2014 tilbrakte Richard Gjems, Øyvind Stølefjell, Ronnie Jacobsen og Robert Skoglund en helg i Sanden Studio i Kristiansand. Nå er Gimlekollen riktig nok langt fra South Michigan Avenue, men studioets formidable rom innbød til forbrødring og kontemplasjon over en felles bluesarv.

Lang forhistorie

De fire markante musikkprofilene spiller opp mot hverandre så vel som de klanglige omgivelsene. Det hele iscenesatt med kirurgisk presisjon av lydtrollmann og tekniker Ulf Holand. Samtlige innspillinger på albumet er gjort live, i ett og samme rom, med små amper, uten headsett.

Kuttene har en avdempet subtilitet og dyp idiomatisk forståelse som gjør dem til noe mer enn skoleflinke stiløvelser.

Det gjør at musikken puster. Musikken lever igjen, og låter selvsikkert og vitalt. Omgitt av et stort, tredimensjonalt rom, framstår det hele som et impresjonistisk ekko av snart 70 år gamle lydbølger – ikke en annenhånds blåkopi.

Platen har en lang forhistorie. Ronnie Jacobsen har markert seg som en særs dyktig bluesartist, og ble for over 20 år siden kjent med Richard Gjems som allerede da hadde markert seg som en dyktig musiker på munnspill. De to fant kjemien både musikalsk og personlig, med stor kjærlighet for tradisjonsmusikken innen bluesen, og har gjort flere prosjekter sammen.

Chicago

I 2009 møtte de pianist Øyvind Stølefjell fra Arendal, og opplevde den samme typen kjemi, med en musiker med samme musikalske bakgrunn og ståsted. Det toppet seg da de tre i 2009 reiste til USA og utgav planten «San Jose Sessions», og da de tre i fjor ble kjent med trommeslageren Robert Skoglund fra Linnköping, stemte kjemien nok en gang. De valgte å gå sammen om å lage en plate basert på det meste fra den musikalske bluestradisjonen fra Chicago fra 1948-1958.

– I denne perioden skjedde det mye spennende og revolusjonerende innen amerikanske populærmusikk som var bluesmusikken. Bluesen var datidens popmusikk, og byen tiltrakk seg mange store og dyktige musikere. Da elektrisiteten ble allemannseie, utviklet bluesen seg. Musikerne kunne gå fra kun å bruke akustiske instrumenter til nå også å bruke elgitarer og forsterkere, og fra denne tradisjonen ble grunnlaget lagt for rockemusikken, forklarer Jacobsen.

– Det er denne arven vi ønsker å føre videre og presentere musikken på en ny måte for nye generasjoner, men hvor vi samtidig tar vare på det beste fra den musikalske tradisjonen fra den gang, sier han.

Blått Rom

Resultatet er blitt et album som har fått navnet «Blått Rom», med ti spor, hvor altså releasekonserten finner sted i Storsalen til Blå Kors Kristiansand torsdag 9. april. Etter denne konserten legger firkløveret ut på en releaseturne med konsert i Arendal 10. april, Lillesand 11. april og i Oslo 16. april.

– Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har spilt i en setting der kjemifølelsen har vært mer til stede enn den har vært her. Dette tror jeg er hovedgrunnen til at nettopp vi fire har funnet sammen, og jeg er overbevist om at dette har gitt prosjektet en ekstra dimensjon hva angår kvalitet, sier Ronnie Jacobsen. Døm selv. Sammen utgjør konstellasjonen Gjems/Stølefjell/Jacobsen/Skoglund de fire veggene i et nytt musikalsk rom.

– Et stort, blått rom, blått fordi blått er bluesens farge, sier Ronnie Jacobsen.