Ny HR-ansvarlig hos Blå Kors Kristiansand

Arbeidet til Blå Kors Kristiansand er i vekst, og dermed øker også behovet for å styrke støttefunksjonene i administrasjonen ytterligere. Mette Lilleeng Pettersen er nå på plass som ny HR-ansvarlig i organisasjonen. 

Av Ivar Eidsaa

– Fredag 15. mars er min første arbeidsdag hos Blå Kors Kristiansand, forteller Mette Lilleeng Pettersen.

– Jeg ser frem til å ta fatt. Det skjer mye spennende i organisasjonen. Arbeidet er i vekst, og det å få være med på det som skjer, er noe jeg gleder meg til å ta fatt på, fremholder Lilleeng Pettersen.

Etablere gode systemer og rutiner

Hun får ansvar for rådgivning og støtte til ledere og medarbeidere innen HR-relaterte spørsmål innen for eksempel arbeidsrett, blir ansvarlig for personalhåndboken, skal drive internopplæring innen HR, skal utvikle og forvalte lønns- og arbeidsgiverpolitikk, samt etablere gode systemer og rutiner som bidrar til utvikling og ivaretakelse av ansatte, tidgivere og deltakere.

Arbeidet som Blå Kors Kristiansand driver har vært i solid vekst over lang tid. Nye virksomheter er kommet til og de eksisterende har også økt i omfang.

Over 50 medarbeidere og 500 frivillige

– I dag teller staben over 50 medarbeidere. I tillegg kommer nærmere 500 frivillige, eller tidgivere, som disse omtales som i Blå Kors-familien, sier Lilleeng Pettersen.

Hun forteller at hun ble overrasket over omfanget.

– Som mange andre visste jeg litt av hva Blå Kors drev med i Kristiansand, at Blå Kors drev innen rusbehandling og ettervern, og at mange fant sin vei gjennom tro. Men jeg ble overrasket over omfanget og hvor bredt arbeidet favner, og jeg tiltrer med ganske mye ydmykhet og stolthet over å bli en del av dette arbeidet, sier hun.

Allsidig arbeidserfaring

Mette Lilleeng Pettersen kan se tilbake på en svært allsidig arbeidsbakgrunn. Etter å ha tatt en master i organisasjonspsykologi og en bachelor innen markedsføring og økonomi, begynte hun å arbeide med blant annet rekruttering, traineeprogrammet, lønn, rapportering og administrative systemer ved Norges Banks hovedkontor i Oslo.

Da datteren ble født, valgte familien å flytte til Sørlandet hvor hun begynte for Origo Solutions på Andøya i Kristiansand, hvor hun var HR-leder med ansvar for HR fra A-Å.

– Jeg har i noen tid hatt permisjon og var på utkikk etter en jobb i en organisasjon som gjør noe meningsfylt for andre. Da Blå Kors Kristiansand lyste ut stillingen som HR-ansvarlig, valgte jeg å søke. I første omgang starter jeg i en 50 prosents stilling, men det ligger i kortene at denne nok øker til en fulltidsstilling etterhvert, sier Mette Lilleeng Pettersen.

Mette Lilleeng Pettersen blir ny HR-ansvarlig hos Blå Kors Kristiansand.