Gleder seg over den store oppslutningen

Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv gleder seg over den store interessen fra en lang rekke nye campingplasser som ønsker å samarbeide med Blå Kors Ferier for å gi et ferietilbud til dem som av ulike årsaker sjelden eller aldri har anledning til å finansiere en ferie.

Av Ivar Eidsaa

Larsen forteller at han visste litt om hva samarbeidet som flere av campingplassene har inngått med Blå Kors Ferier innebærer. Gjennom samarbeidet som har fått navnet Hjerterom, gir campingplassene flere hundre gratis overnattingsdøgn som Blå Kors Ferier så fordeler til familier som har søkt om å få et ferieopphold.

– Dette har fungert veldig bra, og da Lloyd Tryland fra Hjerterom informerte ytterligere, ble det naturlig å invitere med Blå Kors Ferier på reiselivskonferansen som campingbedriftene blir invitert til, forteller Larsen.

Imponert

– Jeg er svært imponert over hva Blå Kors Ferier har fått til gjennom Hjerterom, hvor stor interessen er, og hvor godt organisert og tilrettelagt det hele fremstår, sier han.

På reiselivskonferansen var en 120-130 personer fra ulike campingplassene med, i tillegg til en 30-40 leverandører, i følge Larsen den største konferansen NHO Reiseliv har hatt i løpet av de 28 årene som konferansen er blitt arrangert. Svært mange plasser valgte i kjølevannet av presentasjonen som ble gitt, å inngå et samarbeid med Blå Kors Ferier.

Mange familier har behov

– Årsakene er mange. En er at dette rett og slett er en veldig bra sak å engasjere seg i. Vi vet at det er mange familier som har et behov. I tillegg er det å feriere på en campingplass en ferieform som tiltaler mange, hvor flere av plassene har en lang rekke aktiviteter som de deltakende familiene kan være med på uten at det koster så mye, sier Larsen.

– Det at vi blir mer oppmerksomme på å hjelpe dem som trenger det, er blitt en del av samfunnsutviklingen, i seg selv svært verdifullt, mener Larsen.

Meget bra organisert

– Mange av campingplassene er med på flere ulike markedsføringsprosjekter hvor man ikke alltid vet hva man får igjen for å være med. Det vet man i dette tilfellet. Det må også nevnes at opplegget er meget bra organisert. Jeg vet om liknende prosjekter i regi av andre organisasjoner som ikke har fungert like godt, sier han.

Larsen mener videre det er naturlig at overnattingsdøgnene som campingplassene gir er lagt til den mest travle sesongen i løpet av året, selv om det er da plassene legger grunnlaget for en drift gjennom resten av året.

– Da får gjestene som Blå Kors Ferier formidlet feriere sammen med mange andre, hvor det er stor aktivitet, en klar fordel i seg selv, slik jeg ser det, fremholder han.

Stor vekst de siste årene

Campingplassene har de siste årene opplevd en stor vekst i antall gjestedøgn. Friheten, det å være seg selv, å oppleve natur og mye frisk luft, og hvor sentrene har tilrettelagt en lang rekke ulike aktiviteter som passer for hele familien, er i følge Larsen noen av årsakene som forklarer den gode veksten.

– Næringen er inne i en god trend. Vi ser at interessen for å feriere i Norge både hos nordmenn og ikke minst hos utenlandske feriegjester er stor. Vi tror pågangen bare vil øke, også fordi NRK i sommer skal sende Sommeråpent fra en lang rekke camping- og feriesentre landet over. Da blir det camping minutt for minutt, smiler Larsen.

– De siste fem-ti årene har campingplassene investert mye for å oppgradere anleggene slik at kvaliteten som tilbys nye campinggenerasjoner er blitt mye bedre, sier han.

Larsen håper det utvidede samarbeidet som er blitt Blå Kors Ferier til del, kan fortsette.

– Alt ligger til rette for at Blå Kors Ferier også blir med på reiselivskonferansen neste år, sier Jan-Henrik Larsen.