Kvalitet da norske bluesmusikere inntok Royal Albert Hall

Jubelen ville ingen ende ta da kremen av norske bluesmusikere avsluttet en minneverdig konsert i Royal Albert Hall. – Et minne for livet, fremholdt Ronnie Jacobsen, en av mange musikere som i nærmere tre timer hadde gjennomført et fyrverkeri av en musikalsk happening.

Av Ivar Eidsaa

Siden starten i 1996 har Blue Mood Records hatt fokusert på høykvalitets utgivelser med artister som først og fremst er gode live-artister. Johnny Augland, Vidar Busk og Knut Reiersrud er bare noen av en lang rekke bluesmusikere som har gitt ut sine skiver på det norske plateselskapet.

Gikk «bananas»

For å markere at jubileet nærmer seg, valgte selskapet å gå i fotsporene til mange andre store artister: Royal Albert Hall ble booket, og kremen av norske bluesmusikere ble invitert til en festkonsert i de ærverdige lokalene sentralt i London.

Selv om det er Koment arrangerer, kom initiativet til konserten mannen bak Blue Mood Records, Eric Malling.

Ideen ble født etter 20-årsfeiringen til Blue Mood i Hovigs Hangar på Notodden i 2017. Den gang gikk nærmere 4.000 tilskuere «bananas», og stort sett de samme musikerne som var med den gang, var også med og kompet under konserten i Royal Albert Hall.

Mektige Royal Albert Hall.

2.000 tilskuere

Og da konserten søndag startet, satt over 2.000 forventningsfulle tilskuere i salen. De ble ikke skuffet. Konserten viste bredden og kvaliteten som preger norsk bluesmusikk. Vidar Busk, Knut Reiersud, Amund Maarud, Trudy and Dave, Bjørn Berge, Tora Dahle Aagård, Kid (Kristoffer) Andersen, Bekken & Gjems, Kurt Slevigen, samt Ronnie Jacobsen og Johnny «Guitar» Augland fra Kristiansand, var bare noen av artistene som opptrådte.

Vidar Busk innledet konserten, og satte med det tonen for det som utviklet seg til å bli en minnerik konsert.

– Noe helt spesielt

En av artistene var Kristiansands egen Ronnie Jaobsen.

– Det å stå på samme scene som Eric Clapton, Jimmy Hendrix og andre musikalske forbilder, er jo noe helt spesielt, sier Jacobsen som fremførte to låter: Ghetto Life og Jezebel, til stor jubel fra salen.

Begge Kristiansands-artistene kjenner godt til Blue Moods Records fra før, ettersom Jacobsen har gitt ut sine plater gjennom selskapet, mens Augland både har gitt ut egen musikk og produsert plater for andre.

Ronnie Jacobsen på scenen i Royal Albert Hall.
Johnny «Guitar» Augland.

Lot seg imponere

En av dem som virkelig lot seg imponere, var Øyvind Rønning, som i nærmere 40 år har vært musikkanmelder i Dagbladet.

– Dette har vært en fantastisk oppvisning i hvor bra norsk blues er blitt. Det er spesielt å reise så langt for å vise frem musikken, og veldig spesielt å kunne spille i Royal Albert Hall hvor veldig mange store artister har spilt tidligere, noe som gjør dette til en stor opplevelse for både artister og publikum, sier Rønning.

– Vi har vært vitne til en tre timers konsert med en utrolig spennvidde, og med veldig mange norske bluesartister som faktisk kan måle seg med de store utenlandske artistene. Jeg håper mange agenter og personligheter fra musikkmiljøet i England har vært til stede for å se hva norske bluesmusikere er gode for, for det hadde de fortjent, fremholder Rønning.

Amund Maarud.
Knut Reiersrud.

– Står for noe annerledes

– Det som gjør norsk bluesmusikk så bra, er et veldig godt miljø. Ofte er det unge gutter som har sittet og lært seg å spille gitar på gutterommet, og begynner tidlig, og blir følgelig tidlig gode. Magnus Berg er en god eksponent for dette. Jeg hørte ham første gang da han var 15, allerede den gang med eget band. I Norge er vi også flinke til å gi barn og unge gode muligheter gjennom musikk- og kulturskolene, sier Rønning.

Et av høydepunktene for Rønning var Doktor Bekken og Richard Gjems som fremførte en gammel folketone ikledd en moderne bluesdrakt, fremført med piano og munnspill.

– Fordi det var så annerledes, sier Rønning.

– Også Ronnie Jacobsen står for noe annerledes. Han har sin helt spesielle stil, og det er bra. Det hadde vært kjedelig om alle spilte likt. Han utforsker og eksperimenterer litt, og det gjør han skikkelig bra, sier Øyvind Rønning.

The Grand Finale.
Publikum storkoste seg.